Сайт Успенского Кафедрального собора находится по адресу: http://astrsobor.ru/ | |||||||||||||||||||||||||||||
СВЯТОЙ ПРЕПОДОБНЫЙ НИЛ СОРСКИЙ Память преподобному Нилу отмечается 7/20 мая Преподобный Нил жил в России в XV веке (1433-7.05.1508), происходил из рода бояр Майковых. Пострижение в монашество прп. Нил получил и начало иноческой жизни полагал в обители прп. Кирилла Белозерского. Здесь он пользовался советами умного и строгого старца Паисия (Ярославова), который потом был игуменом Свято-Троицкой Сергиевой лавры и был приглашаем в митрополиты, но, по смирению своему, отказался от этого великого сана. Прожив в Кирилло-Белозерском монастыре некоторое время, Нил вместе с учеником своим и сотрудником, монахом Иннокентием, из рода бояр Охлебининых, путешествовал ко святым местам, на Восток, чтобы в опытах тамошних подвижников видеть жизнь духовную: был он, по его словам, “на горе Афонской, в странах цареградских и других местах”. Живя несколько лет на Афонской горе и путешествуя по монастырям Константинопольским, прп. Нил особенно в это время напитал дух свой наставлениями великих отцов пустынных, которые путем внутреннего очищения и непрестанной молитвы, совершаемой умом в сердце, достигали светоносных озарений Духа Святого. Прп. Нил не только изучил умом и сердцем, но и в постоянное упражнение своей жизни обратил душеспасительные уроки богомудрых отцов - Антония Великого, Василия Великого, Ефрема Сирина, Исаака Сирина, Макария Великого, Варсонофия, Иоанна Лествичника, Аввы Дорофея, Максима Исповедника, Исихия, Симеона Нового Богослова, Петра Дамаскина, Григория, Нила и Филофея Синайских. Потому-то изречениями сил великих отцов и преисполнена его книга, называемая “Предание о жительстве скитском”. Возвратись в Белозерский монастырь, прп. Нил уже не хотел жить в нем, но построил себе келью, невдалеке от него, за оградой, где и жил недолгое время в уединении. Потом отошел за 15 верст от сего монастыря на реку Сорку, водрузил здесь крест, поставил сперва часовню и уединенную келью, и при ней выкопал колодец, а когда собралось к нему для сожития несколько братий, то построил и церковь. Обитель свою учредил он на особенных отшельнических правилах, по образцу скитов Афонских, почему она и названа скитом, а прп. Нил почитается основателем в России скитского жития, в более строгом и точном его устройстве. Святые отцы-подвижники разделяли монашеское житие на три вида: первый вид - общежитие, когда многие иноки живут и подвизаются вместе; второй вид - отшельничество, когда подвизается один инок в уединении; третий вид - скитничество, когда инок живет и подвизается с двумя или тремя братиями, при общей пище и одежде, при общем труде и рукоделии. Этот -то и последний вид монашеского жития, как бы средний между двумя первыми, который прп. Нил называл потому “царским путем”, и хотел он осуществить в своем скиту. Скит прп. Нила имел сходство и с нашими монастырями необщежительными, которые очень часто состояли из двух и трех иноков, иногда из пяти и десяти, тогда как в скиту Нила, под конец его жизни, число скитников возросло даже до двенадцати; и с монастырями общежительными, ибо у скитников общие были и труды, и одежда, и пища. Но отличался Нилов скит от всех других наших обителей по внутреннему своему направлению, - по тому умному деланию, которое должно было составлять главнейший предмет забот и усилий для всех скитников. В новом своем скиту преподобный продолжал изучать Божественное Писание и творения святых отцов, устрояя по ним жизнь свою и учеников своих. Преподобным было написано религиозное и научное сочинение “Устав монастырский”, ставший одним из основополагающих трудов в развитии философии, психологии и педагогики. Вокруг Нила Сорского возникает целая школа ученых монахов, его последователей - Вассиан Косой, Иннокентий Вологодский и др. Историю внутренней своей жизни отчасти открыл сам преподобный в послании к одному из своих близких сподвижников, по настоятельной его просьбе. “Пишу к тебе, - говорит он, - показывая себя: любовь твоя по Боге вынуждает к тому и делает меня безумным, чтобы писать тебе о себе. Не просто и не по случаям надобно нам поступать, а по Святому Писанию и по преданию святых отцов. Удаление мое из монастыря (Кириллова) не было бы ради душевной пользы? Ей, ради нее. Я видел, что там живут не по закону Божию и преданию отеческому, а по своей воле и человеческому рассуждению. Много еще и таких, которые, поступая так неправильно, мечтают, будто проходят житие добродетельное. Когда мы жили вместе с тобой в монастыре, ты знаешь, как удалялся я мирских связей и старался жить по Святому Писанию, хотя по лености моей и не успевал. По окончании странствования моего, пришел я в монастырь и, вне монастыря, вблизи его, устроив себе келью, жил сколько мог. Теперь переселился я вдаль от монастыря, нашел благодатью Божией место, по мыслям моим малодоступное для мирских людей, как сам ты видел. Живя наедине, занимаюсь испытанием духовных писаний: прежде всего испытываю заповеди Господни и их толкование - предания апостолов, потом - жития и наставления святых отцов. О всем том размышляю и что, по рассуждению моему, нахожу богоугодного и полезного для души моей, переписываю для себя. В этом - жизнь моя и дыхание. О немощи моей и лени возложил я упование на Бога и Пречистую Богородицу. Если что случается мне предпринимать и если не нахожу того в Писании, на время отлагаю в сторону, пока не найду. По своей воле и по своему рассуждению не смею предпринимать что-нибудь. Живешь ли отшельнически или в общежитии, внимай Святому Писанию и следуй по стопам отцов или повинуйся тому, кто известен как муж духовный - в слове, жизни и рассуждении. Святое Писание жестоко лишь для того, кто не хочет смириться страхом Божиим и отступить от земных помышлений, а желает жить по своей страстной воле. Иные не хотят смиренно испытывать Святое Писание, не хотят даже слышать о том, как следует жить, как будто Писание не для нас писано, не должно быть исполняемо в наше время. Но истинным подвижникам и в древние времена, и в нынешние, и во все века слова Господни всегда будут словами чистыми, как очищенное серебро: заповеди Господни для них дороги более, чем золото и каменья дорогие, сладки более, чем мед и сот”. Новый путь жизни, избранный прп. Нилом, изумлял собой современников его. Да и, действительно, было чему изумляться, особенно для слабых.
В то же самое время и так же в Московской Руси жил другой святой, преподобный Иосиф Волоцкий. Оба эти святые совсем по-разному относились к важным вопросам духовной и церковной жизни, совсем иначе думали о том, что самое важное для Церкви. Оба святые жили приблизительно через сто лет после преподобного Сергия Радонежского, во время превращения Московского княжества в царство, присоединившее к себе все другие княжества. В то время монастыри играли очень важную роль в жизни Руси. Обыкновенно, первый монах уходил куда-нибудь далеко, в дремучие леса, чтобы там, вдали от людей, проводить время в молитве и трудах. Постепенно вокруг первого отшельника собирались другие монахи, чтобы учиться у него. Образовывался маленький монастырь, вокруг монастыря селились люди, монахи начинали им помогать, кормили голодных, ухаживали за больными, устраивали школу. Богатые люди начинали жертвовать монастырю землю и деньги. Князья приезжали советоваться с мудрыми игуменами о государственных делах. Постепенно монастырь превращался в маленький церковный городок. Тогда опять кто-нибудь из монахов уходил искать тишины и одиночества в глухих лесах, к нему опять приходили другие, и все повторялось снова. Русь просвещалась и духовно крепла своими монастырями. Таким отшельником, искавшим тишины и уединенной жизни, был преподобный Нил. Поселившись в пятнадцати верстах от своего бывшего монастыря, в глухом лесу, на берегу реки Сорки, отчего его и прозвали; «Сорским», он основал новый род монастыря - скит, который состоял из нескольких домиков-келий, построенных на некотором расстоянии друг от друга. В каждой келье жило два-три монаха. У скитских монахов было мало общих для всех правил, не было начальника, а каждый монах помогал другому как брат. В скиту не строили красивого большого храма, все оставалось бедным. В своем «Монастырском Уставе» для живущих в скиту преподобный Нил мало пишет о внешних правилах поведения, о порядке служб, о строгих постах, а больше всего обращает внимание на внутреннюю, духовную жизнь монаха, на внутреннюю молитву, которая должна все время гореть в сердце. “Иноческая милостыня - помочь брату словом во время нужды, утешить в скорби духовным рассуждением; душевная милостыня на столько выше телесной, на сколько душа выше тела. Если придет к нам странник, - успокоим его по силе, и если требует хлеба, - подадим ему и отпустим его”, - говорил прп. Нил. Новая, до этого невиданная на Руси, жизнь скитская, часто высказываемая душевная скорбь о порче церковных книг и старание , по возможности, исправлять их, конечно, возбуждали против преподобного неудовольствия, но он терпеливо шел своим путем и был в уважении добрых святителей и даже великих князей. Устав преподобного Нила очень отличался от монашеского устава преподобного Иосифа Волоцкого, в котором подробно описывался каждый шаг внешнего поведения монаха, правила молитвы и поста, и весь порядок монастырской жизни. В монастыре своем преподобный Иосиф Волоцкий построил большой и прекрасный храм. Во время неурожая его монастырь каждый день кормил до семисот человек голодных. Главным различием между двумя святыми было то, как они относились к деньгам, землям и драгоценностям, которые богатые люди жертвовали монастырям. Иосиф Волоцкий считал, что монастыри должны эти средства тратить на помощь людям. Преподобный Нил считал, что всякое богатство отравляет духовную жизнь монаха. Помогать ближним он должен любовью и молитвой, а не деньгами. Святые Нил и Иосиф были несогласны еще в одном, очень важном в то время вопросе. В Новгороде и в Москве появилось ученье, которое называлось «ересью жидовствующих». Эта ересь отрицала Святую Троицу, отрицала Таинства, не признавала священников и епископов и верила в черную магию - волшебство. И Нил, и Иосиф в своих писаниях объясняли ложность этого учения, но Иосиф стоял за строгие наказания и казнь еретиков, а Нил считал, что их надо убеждать кротко и кающихся еретиков прощать. В скитах, основанных Нилом, даже прятались от преследований некоторые из еретиков. Иосиф считал, что Церковь должна помогать государю править страной и наводить порядок, а преподобный Нил верил, что уходящие от мира монахи не должны принимать участия в мирских делах. Прп. Нил был на Соборе о жидовствующих еретиках в 1491 году. Сам ревнитель Православия, архиепископ Новгородский Геннадий, в 1492 желал лично видеть и слышать суждения прп. Нила о предметах недоумений, по делу о них. Даже вел. князь содержал Нила (Майкова) и учителя его Паисия (Ярославова) в великой чести. По окончании Собора 1503 о вдовых попах и диаконах старец Нил, как имевший доступ к Самодержцу, по своей крепкой жизни и по великой добродетели, и как уважаемый Самодержцем, предложил, чтобы не было сел у монастырей и жили бы монахи трудами рук своих. С ним согласны были все Белозерские подвижники. Однако, времена меняются, как и настроения и симпатии власть имущих… В 1503 году был созван церковный Собор, который встал на сторону Иосифа и осудил мнение Нила и его учеников, которых называли «заволжскими старцами». Московская церковная жизнь пошла путем «иосифлян». В своем предсмертном завещании прп. Нил, заповедуя ученикам бросить тело его в пустыни в пищу зверям или закопать его в яму с презрением, написал: “Оно тяжко согрешило перед Богом и недостойно погребения”, а затем прибавил: “Сколько в моей силе было, старался я не пользоваться никакой честью на земле в этой жизни, так пусть будет и по смерти”.
Но учение преподобного Нила и любовь к нему продолжали жить в русской Церкви. Когда через триста лет после реформ Петра Великого начался упадок монашеской жизни, явились подвижники, которые вспомнили советы преподобного Нила о духовной жизни. Первым из них был старец Паисий Величковский, а его примеру последовали старцы знаменитой Оптиной Пустыни. В этот монастырь стекались тысячи людей, и «старцы» принимали их и давали им мудрые и кроткие советы и духовную помощь. И святитель Тихон Задонский, и преподобный Серафим Саровский тоже жили и учили в духе преподобного Нила Сорского. Можно сказать, что святость и учение преподобного Нила Сорского принесли богатые плоды в жизни русской Церкви.
АКАФИСТ ПРЕПОДОБНОМУ ОТЦУ НАШЕМУ НИЛУ, Тропарь, глас 4: Удалився бегая Давидски мира, / и вся яже в нем яко уметы вменив, / и в месте безмолвне вселився, / духовныя радости исполнился еси, отче наш Ниле: / и Единому Богу изволив служити, / процвел еси яко финикс, / и яко лоза благоплодна умножил еси чада пустыни. / Темже благодарственно вопием: / слава Укрепльшему тя в подвиге пустынножительства, / слава Избравшему тя в России отшельником уставоположника изрядна, / слава молитвами твоими и нас Спасающему.
Кондак, глас 8: Любве ради Христовы удалився мирских смущений, радостною душею вселился еси в пустыни, в нейже подвизався добре, яко Ангел на земли, отче Ниле, пожил еси: бдением бо и постом тело свое изнурил еси вечныя ради жизни. Еяже ныне сподобився, во свете неизреченныя радости Пресвятей Троице со святыми предстоя моли, молимтися, припадающе, чада твоя, сохранитися нам от всякаго навета и злых обстояний видимых и невидимых враг и спастися душам нашим.
Кондак 1 Возбранному победителю мысленных врагов, мир преслестный и плотския сласти возненавидевшему, в пустыни же псаломски Бога взыскавшему, богоносному отцу нашему составим похвалы. Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, молися преподобне о нас, верою и любовию чтущих священнейшую память твою, да зовем ти: Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Икос 1 Ангельскому поревновав житию и великим во отцех подобяся, всего себе обнажил еси мирскаго сплетения, к подвигом же постничества мужески вооружився, опасно путем Божиих заповедей шествовал еси, блаженне, темже и мы, верно чтущии твою священнейшую память, похвалами ублажаем тя сими: Радуйся, ангельскаго жития подражателю. Радуйся, древних отец жития последователю. Радуйся, невидимых врагов мужественный победителю. Радуйся, заповедей Божиих усердный исполнителю. Радуйся, отеческих богодухновенных преданий опасный хранителю. Радуйся, монашескаго постническаго жительства законоположителю. Радуйся, добродетелей честнейшее зерцало. Радуйся, образе глубокаго смирения. Радуйся, ревностный исполнителю Божия хотения. Радуйся, немощных исцеление. Радуйся, яко тобою научихомся непрелестным путем спасения ходити. Радуйся, яко твоим за ны ходатайством надеемся спасение получити. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 2 Видяще твое, паче злата блистающее смиренномудрие, глаголем тебе со дерзновением: яко воистинну Христов еси ученик и снаследник Того Царствия, о всеблаженне, тем и мы, твоим за ны к Нему ходатайством уповающе получити грехов оставление, вопием: Аллилуиа.
Икос 2 Разумом Божественных писаний обогатитися хотя, непрестанно в поучении сих пребывал еси, мудре, тем и напоил еси душу твою благочестия водами и нас имиже насыщаеши, поющих ти любовию таковая: Радуйся, сокровище Божественных разумений. Радуйся, научивыйся исполнению Божественных хотений. Радуйся, реко, наводненная водою Божия благодати. Радуйся, разумение Божественных писаний сподобивыйся прияти. Радуйся, жаждущих спасения водою твоих словес напоивый. Радуйся, тебе последующым образ спасения бывый. Радуйся, вождю по источником спасения. Радуйся, желающым независтно преподавый воды нетления. Радуйся, монахов светлое украшение. Радуйся, показавый собою тем путь спасения. Радуйся, победе в мысленной брани научивый. Радуйся, вся козни вражыя упразднивый. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 3 Силою Вышняго препоясався, дерзновенно исшел еси ко ополчению врагов и образ победы собою показал всем, хотящым последовати твоему мужественному борению, победительно поя Господеви: Аллилуия.
Икос 3 Имеяй в себе возносящее тя смиренномудрие, востекл еси добродетелей на высоту, благоразумия крилома украшен: легко прелетел еси вся вражыя сети, тем и в Небесный чертог со славою вшел еси, мудре: мы же, дивящеся высоте твоего добродетельнаго жительства, умильно вопием: Радуйся, истинный подражателю Христова смирения. Радуйся, сим достигнувый вечнаго упокоения. Радуйся, смиренномудрием и благоразумием воскриленный. Радуйся, смирением и любовию в Небесныя вознесенный. Радуйся, оружием смирения и щитом терпения себе вооруживый. Радуйся, Возносящему смиренныя во смирении духа послуживый. Радуйся, смирившемуся нас ради Христу усердно подражавый. Радуйся, кротостию и смирением сокрушивый вражыя вся сети. Радуйся, научивыйся внутрь сердца таинственно Бога непрестанно пети. Радуйся, сердце твое Божие жилище сотворивый. Радуйся, непрестанныя молитвы, яко благовонное кадило, Тому приносивый. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 4 Бурю внутрь имеяй суетных помышлений, не могу вознести ума моего к высоте исправлений твоих, отче, и воспети достойно хвалы твоя, но приими мя, сердечною любовию тя поющаго, и ходатайствуй спасение вопиющему: Аллилуия.
Икос 4 Слышавше твои ученицы твоя спасительная предания и мудрая наставления, радующеся, во след тебе притекоша и, тобою руководими, непостижимая постигоша и неведомая уведеша, благодарно тебе поюще: Радуйся, спасительная предания твоим учеником предавый. Радуйся, ко спасению удобный и непрелестный путь сим ясно показавый. Радуйся, Божия заповеди опасно сохранивый. Радуйся, и последующих тебе хранению оных научивый. Радуйся, отеческая спасительная предания совершивый. Радуйся, научивый нас сим последовати верно. Радуйся, истинно монашествовати желающим мудрый учителю. Радуйся, древних знаменосных отец усердный ревнителю. Радуйся, в Небесных селениих ликом оных сопричтенный. Радуйся, по преставлении твоем дарованием чудес одаренный. Радуйся, яко тобою приемлем телесных болезней исцеление. Радуйся, яко твоим за ны ходатайством уповаем прияти грехов прощение. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 5 Светосиянную тя звезду, в пустыни просиявшую, видяще, радуемся, и тоя зарею привлекаеми, стекшеся, усердно твою память совершаем, преподобне, светло торжествующе и Богу благодарственно воспевающе: Аллилуия.
Икос 5 Видяще тя яко светлаго светильника, в пустыни непроходней светлосияюща, аще и яко под спудом смиренномудрием крыема, но на верх добродетелей возвысившася, укрытися не могущаго, тем твоими чудесы озаряеми, вопием ти: Радуйся, от Источника Премудрости мудрости наученный. Радуйся, талант многоусугубивый, от Бога тебе данный. Радуйся, делатель Христова винограда явивыйся избранный. Радуйся, умиления слезами ниву души твоея многобогатно напоивый. Радуйся, многия плоды добродетелей произрастивый. Радуйся, райский цвете, в пустыни произрастший. Радуйся, благовонным миром добродетелей нас облагоухавый. Радуйся, свете разумений таинственных возсиявый. Радуйся, тму неведения и мрачнаго забвения разгнавый. Радуйся, разум писаний отеческих нам уяснивый. Радуйся, сокровенное в них таинство открывый. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 6 Проповедник истинный воистинну был еси, отче наш Ниле приснопамятне, ясно показуя стезю, ведущую к Горнему Царствию, желающим наследники быти онаго, себе образ показуя истиннаго монашества, делы и словесы научая убегати мирских сплетений и воздвизая присно воспевати Божественную песнь: Аллилуиа.
Икос 6 Возсиял еси светом чудотворений, по честнем преставлении твоем являяся в далечайших странах и избавляя от горькаго пленения, чудотворче Ниле, отче наш, тем и мы, твои раби, от бед спасаемии тобою, благодарственно вопием ти: Радуйся, избавителю плененных. Радуйся, скорый предстателю на помощь тебе призывающым. Радуйся, сущым в бедах помогаяй. Радуйся, от обуревания и насилия духов нечистых преславно свобождаяй. Радуйся, скорби и печали в радость претворяяй. Радуйся, демонов коварныя сети растерзаяй. Радуйся, яко тебе призывающым быстро предваряеши. Радуйся, яко любящих тя от различных бед и напастей изымаеши. Радуйся, изнемогающым унынием утешение подавый. Радуйся, мрачныя облаки скорбей разгнавый. Радуйся, врачу болезней телесных. Радуйся, ходатаю благ Небесных. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш. Кондак 7 Хотящу тебе от нынешняго преставитися века и взыти ко Господу, ученицы твои стекшеся, токи слез проливающе, глаголаху: не остави нас сирых, о отче! С ними же и мы вопием ти: и нас не забуди, посещая, утешая и наставляя, снабдевая рабы твоя, тебе любовию почитающыя Богу: Аллилуия.
Икос 7 Новое и преславное чудо показал еси, егда в пленении сущему боголюбивому мужу явися, подобие образа твоего написати повелел еси, молниеобразно просиявая и неизреченно того облагоухая. Мы же дивящеся сим, вопием ти таковая: Радуйся, чудодействий преславных совершителю. Радуйся, Божия благоволения к людем исполнителю. Радуйся, свою святыню и дерзновение к Богу сим ясно известивый. Радуйся, явлением твоим в скорби и болезни сущаго обвеселивый. Радуйся, скорое избавление от плена тому обещавый. Радуйся, троекратным явлением всякое сумление отгнавый. Радуйся, от недуга и скорби того пременивый. Радуйся, давый твоего лица изображение. Радуйся, подавый из пленения преславно избавление. Радуйся, радостно во отечество того возвративый. Радуйся, вся того скорби на радость преложивый. Радуйся, всех преславных чудотворением твоим удививый. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 8 Странное и преславное чудо видяще, тобою совершаемое, о отче наш Ниле пребогате, молим тя: моли тобою чудодействующаго Бога, да и мы устранимся мира суетнаго и прелестнаго, возможем безбедно житейскую преплыти пучину и в тихое пристанище спасения достигнути ходатайством твоим, во веки благодарственно воспевающе: Аллилуиа.
Икос 8 Весь был еси любве Божественныя исполнен, о всеблаженне, никакоже отступая к люблению плоти и мира, но яко безплотен целомудренно и преподобно твою жизнь совершил еси, темже и благодать приял еси от Бога творити преславная чудеса. Приими убо от усердия нашего приносимыя тебе хвалы сия: Радуйся, Божественныя любве пространное вместилище. Радуйся, Святыя Троицы жилище. Радуйся, мысленных врагов крепкий и мужественный победителю. Радуйся, тебе на помощь призывающим к побеждению сих пособителю. Радуйся, гражданине пустынный. Радуйся, в терпении крепкий и дивный. Радуйся, безмолвия великий любителю. Радуйся, уединеннаго иноческаго жительства мудрый законоположителю. Радуйся, монашествующым ко спасению наставниче. Радуйся, ликом преподобных сопричастниче. Радуйся, яко со всеми святыми наслаждаешися вечнаго веселия. Радуйся, с ними радостно наследствуеши Небесных селений. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 9 Всякое естество Ангельское и человеческое удивися дивному твоему во плоти жительству, о богоносне отче наш Ниле! Подвигом бо постническим добре подвизався, непреткновенно течение совершил еси. Тем и венцем славы венчался еси от Бога, с лики святых вселився воспевати присно: Аллилуиа.
Икос 9 Ветийства во плоти мудрых обуяша, егда действом Святаго Духа буии умудришася дерзостныя тех языки обуздати, тем и тебе, о богоносе, не мирская мудрость, но Духа Святаго действо умудри и Божественная ветийствующа показа. Мы же похвальную песнь тебе радующеся поем: Радуйся, благодатию Святаго Духа озаренный. Радуйся, таинственный закон монашествующым написавый. Радуйся, спасительная предания тем предавый. Радуйся, образе истиннаго монашества. Радуйся, ходатаю вечнаго блаженства. Радуйся, спасения наставниче неленостный. Радуйся, руководителю к получению благ Небесных. Радуйся, гордости рог сломивый. Радуйся, истинный образ смиренномудрия бывый. Радуйся, яко твоими за ны молитвами от различных бед избавляемся. Радуйся, яко твоим к Богу предстательством от вражиих искушений свобождаемся. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 10 Спастися желающым истиный путевождь был еси, о всеблаженный отче, руководя тех заповедьми Спаса Христа и спасительными предании отец богоносных. Темже и мы желающе сих во след ходити, направляеми молитвами твоими, благоговейно воспеваем: Аллилуиа. Икос 10 Стена и столп утверждения был еси твоим учеником, показуя собою мужественнаго борения образ и утверждая делы и словесы крепко противостати бранем вражиим. Мы же немощнии, к помощи твоего о нас ходатайства взирающе, хвалу тебе приносим вопиюще: Радуйся, столпе терпения. Радуйся, образе мужественаго борения. Радуйся, храбрый воине ополчения Христова. Радуйся, гражданине Небеснаго Иерусалима новаго. Радуйся, на земли сеявый умиление слезами. Радуйся, на Небесех питаяйся вечнаго утешения плоды. Радуйся, пустынная озлобления благодушно претерпевый. Радуйся, из пустыни в райская селения возлетевый. Радуйся, в непрестанных молитвах бодрствовавый. Радуйся, ум горе к Богу вознесен всегда имевый. Радуйся, умерщвлением плоти Христу спострадавый. Радуйся, от Него сподобленный Божественыя славы. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 11 Пение похвальное приносящих ти, отче, приими и избави страстей мучительства и обуревания помышлений, тебе бо стяжахом , твои раби, помощника и теплаго к Богу о нас предстателя и молитвенника, надеющеся тобою избавление злых и спасение получити, вопиюще: Аллилуиа.
Икос 11 Светлаго светильника монашествующым Христос тя показа, блаженне, невещественным огнем добродетелей просвещающа и смиренномудрия лучами облистающа нас, зарею же чудес озаряюща, вопиющих ти таковая: Радуйся, светлый монашествующих светильниче. Радуйся, света невечерняго сопричастниче. Радуйся, облаче дождеросный, слезныя токи изливаяй. Радуйся, молниями благодати тя любящих озаряяй. Радуйся, громообразно враги устрашивый. Радуйся, тучами твоих слез сих потопивый. Радуйся, из под спуда пустыннаго ясно светиши зарями чудес. Радуйся, яко глубиною смирения вознеслся еси превыше небес. Радуйся, тихообразно во смирении и кротости твою жизнь совершивый. Радуйся, христоподражательныя кротости образ всем бывый. Радуйся, по преставлении твоем чудесы возсиявый. Радуйся, сим высоту смирения жительства показавый. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 12 Благодать подати тебе восхотев великий дародатель, Владыка сый всех и Господь, и на земли прославленна показати, егоже прослави на Небеси, дарованием чудес тя обогати, освяти и прослави, и научи воспевати о тебе благодарственую песнь: Аллилуиа.
Икос 12 Поюще твоя, о всеблаженне, исправления, подвиги и борения, глубокое смиренномудрие и честное от земных к Небесным преставление, восхваляем и благодать чудотворений, юже приял еси от Бога, освятившаго и прославившаго тя и научившаго нас вопити: Радуйся, подвигов постнических добре совершивый течение. Радуйся, прерадованное наследивый райское селение. Радуйся, блистанием добродетелей на земли светло сиявый. Радуйся, многим твоим трудом на Небесех возмездие приявый. Радуйся, пустыни светлое украшение. Радуйся, сподобивыйся зрети святых всевеселящее радование. Радуйся, монашескаго жития светлейшее зерцало. Радуйся, нам тебе любящым от наветов борителя стена и крепкое забрало. Радуйся, яко тобою различных искушений избегаем. Радуйся, яко о нас к Богу предстательством твоим в различных бедах скорейшую помощь обретаем. Радуйся, здравия телеснаго подателю. Радуйся, душевнаго спасения ходатаю. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 13 О всеблаженне и преподобне отче наш Ниле! Приими от нас любовию тебе приносимое пение, избавляя от различных бед и напастей и будущаго мучения ходатайством твоим, да сподобимся и мы с тобою вечно воспевати Триединому Богу благодарственную песнь: Аллилуиа. (Трижды).
Икос 1 Ангельскому поревновав житию и великим во отцех подобяся, всего себе обнажил еси мирскаго сплетения, к подвигом же постничества мужески вооружився, опасно путем Божиих заповедей шествовал еси, блаженне, темже и мы, верно чтущии твою священнейшую память, похвалами ублажаем тя сими: Радуйся, ангельскаго жития подражателю. Радуйся, древних отец жития последователю. Радуйся, невидимых врагов мужественный победителю. Радуйся, заповедей Божиих усердный исполнителю. Радуйся, отеческих богодухновенных преданий опасный хранителю. Радуйся, монашескаго постническаго жительства законоположителю. Радуйся, добродетелей честнейшее зерцало. Радуйся, образе глубокаго смирения. Радуйся, ревностный исполнителю Божия хотения. Радуйся, немощных исцеление. Радуйся, яко тобою научихомся непрелестным путем спасения ходити. Радуйся, яко твоим за ны ходатайством надеемся спасение получити. Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 1 Возбранному победителю мысленных врагов, мир преслестный и плотския сласти возненавидевшему, в пустыни же псаломски Бога взыскавшему, богоносному отцу нашему составим похвалы. Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, молися преподобне о нас, верою и любовию чтущих священнейшую память твою, да зовем ти: Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Молитва Отче наш всепреподобнейший Ниле! Приими сию похвальную песнь, тебе любовию и верою приносимую, и милостивно приклонься с небесных высот, яко отец чадолюбивейший, ходатайствуй верою и любовию тя почитающым грехов прощение, жития исправление, кончину христианскую, мирну и ненаветну от духов злобы. И предстани тогда, о отче, прогоняя страх смертный от верных твоих рабов и чтителей твоея священнейшия памяти, безбедно творя разлучение души от тела и лютых мытарств прехождение сильным твоим ко Господу молением и предстательством, благодатию, щедротами и человеколюбием Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, и Его Пресвятейшия Матере, твоим милостивым о нас ходатайством. Надеемся вся сия прошения получити и в день страшнаго суда деснаго стояния улучити со всеми угодившими Богу. Аминь.
Издательство «Правило веры» (Москва, 1997). Репринт издания Синодальной типографии 1852 г. Текст акафиста преподобному Нилу Сорскому - по сайту akafist.narod.ru http://stnil.narod.ru/acathist.htm
КУЛОМЗИНА С.С. - Жития святых <http://www.cdrm.ru/kerigma/metod/kulomzin/zitiya/2.htm>
Хронос http://www.hrono.ru/biograf/bio_n/nil_sorski.html
|
|